Dlouhodobě slýcháme, že zájem o řemeslné obory opadá. Přitom ale známé české pořekadlo praví, že řemeslo má zlaté dno. Mladí asi pořekadla neznají. Určitě bychom však mezi nimi dokázali najít spoustu těch se zlatými ručičkami, kteří by se řemeslem víc než uživili.
A nejen mezi mladými. V České republice je poměrně vysoká nezaměstnanost lidí v předdůchodovém věku. Současně existují obory, kde počty absolventů poklesly až o 85 %. Například za rok 2011 přibylo jen 95 vystudovaných řezníků, což je vzhledem k velikosti potravinářského trhu žalostně málo. Je evidentní, že trh práce není v posledních letech schopen pružně reagovat na poptávku ze strany zaměstnavatelů. Otázkou je, jak synchronizovat nebo alespoň napomoci synchronizaci očekávání zaměstnanců a zaměstnavatelů tak, aby první z nich měli odpovídající práci a druzí kvalifikovanou pracovní sílu.
KONCEPT se pokouší o symbiózu
Projekt KONCEPT, na jehož vedení se podílím, je snahou Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy o vytvoření systémového prostředí na trhu práce. Kromě jiných cílů je také zaměřen na malé a střední podniky, které nemají takové kapacity, aby mohly samy vzdělávat své stávající, případně budoucí zaměstnance. Jde především o to, aby zájemci – jednotlivci, měli k dispozici širokou nabídku nejrůznějších kurzů, které by mohly vést k nalezení lepší, nebo alespoň práce. V současné době jsou nejčastěji k mání kurzy práce na počítači, případně jazykové. Ale to nestačí. Rozhodující je také, aby se podařilo motivovat českou veřejnost k dalšímu vzdělávání, neboť podle čísel lze říci, že k němu nemá vřelý vztah. Abychom udrželi krok se světem a měli se i nadále celkem dobře, musíme být aktivní a nespoléhat na to, že všechno co člověk potřebuje znát, se naučil v mateřské škole.
Kromě obligátních příruček, brožur a poradenství by bylo vhodné také využít stávající kapacity středních odborných škol a učilišť, které jsou vybaveny personálně i materiálně. Ze zkušeností jejich pedagogů by mohli čerpat dodatečně se vzdělávající lidé, jelikož školy budou mít v příštích méně studentů kvůli demografickému vývoji společnosti – silné ročníky stárnou a dětí se nerodí tolik jako dříve. Kurzy dalšího vzdělávání by také měly být určitým způsobem zhodnotitelné, aby zájemci (ale i zaměstnavatelé) měli přehled o jejich kvalitě a prospěšnosti.