Padesátníci na odpis a nevzdělaní Češi

Hlavní manažer projektu KONCEPTEvropa stárne a my s ní, bijí demografové na poplach. Převážně asijská konkurence válcuje trhy a Západ bojuje o svou pozici, která je podkopána například vysokou cenou práce, tedy sociálními výhodami. Spotřebovali bychom tuny papíru, abychom popsali všechny možné souvislosti mezi demografickou strukturou a výkonem ekonomiky, ale v zásadě by se nejednalo o nijak nová témata.

Marně si lámeme hlavu, jak by se Česko mohlo zařadit mezi dvacet nejkonkurenceschopnějších zemí světa. K tomuto cíli by jí měl pomoci dojít (mimo jiné) KONCEPT, projekt Národního ústavu pro vzdělávání a MŠMT. Zaměřuje se na podstatnou složku konkurenceschopnosti, a to na vzdělanost. Nebo lépe další vzdělávání, neboť se jedná o vzdělávání, které je průběžné, kontinuální a vychází pokud možno z vlastní iniciativy jednotlivců a zároveň vychází vstříc potřebám hospodářství.

V současné době se pravidelně vzdělává pouhých 7,5 procenta dospělých. Přitom pokud si člověk chce udržet práci, zůstat aktivní a obstát, musí si uvědomovat potřebu „do/převzdělávat se“ i po ukončení základní fáze – absolvování základní, střední i vysoké školy. Je přeci jedno, jestli se jedná o kurz řešení konfliktů nebo rozšíření řidičáku, případně kurz svářecí nebo libovolný jazykový. Můžete namítat, že dospělí lidé nemají čas, zato mají starosti. Jistě, ale proč například ve Skandinávii se poměr vzdělávajících se dospělých pohybuje okolo 25 %, když zajisté také nemají čas, zato starosti ano?

Nerad bych, abyste si vyložili předchozí srovnání za jakýsi nářek a lamentování. Nikoliv. Rád bych, abychom ho chápali jako výzvu pro nás všechny. KONCEPT se této výzvy zhostil a jeho smyslem je vytvořit prostředí, ze kterého by těžili zaměstnanci i zaměstnavatelé a posléze tedy celá ekonomika.

Vím, že pokud chceme s KONCEPTem uspět, musíme navrhnout taková řešení, která přinesou reálné kvantifikovatelné zlepšení. Bude třeba vyjasnit kompetence vzdělávacího systému, ten by se navíc měl mnohem konkrétněji zaměřit na kategorii starších lidí. Dalším z kroků bude profesionalizace lektorů, slaďování poptávky a nabídky ohledně vzdělávacích kurzů, ale také mnohem rozsáhlejší nabídka poradenství či komplexní informační systém. Jsem si vědom toho, že takto obecně nastíněná řešení mohou vyznívat plytce, ale vnímejte spíše jako názvy kapitol, které propracováváme do posledních detailů, o nichž já i mí kolegové ještě budeme referovat.

Nechceme totiž, aby Češi byli z hlediska potřeb pracovního trhu nevzdělaní, ani aby padesátníci byli na odpis.

 

O autorovi:

Zdeněk Somr. Viceprezident Hospodářské komory ČR a hlavní manažer projektu KONCEPT.

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: